Thema-avonden

De regelmatige bezoekers van de dinsdagavond-meditaties hebben besloten bij wijze van proef af en toe een thema aan de orde te stellen door middel van een tekst, met de mogelijkheid om daarover uit te wisselen.

Het thema wordt van tevoren op deze website aangekondigd (kijk hieronder), met verwijzing naar een of meer teksten die tevoren gelezen kunnen worden. Op de betreffende avond wordt zoals gebruikelijk eerst 40 minuten gezeten en 40 minuten gelopen. In de laatste 40 minuten is erdan een uitwisseling over het thema.

In dit semester vijfmaal (zie daarvoor evt. ook het ‘voorzittersrooster’):

  • 26 september (GuusWent)
  • 17 oktober (Robbert Thijssen)
  • 21 november (Marcel Grol)
  • 19 december
  • 22 januari

 

Naast deze maandelijkse thema-avond gaat het ‘thee drinken’ van 21.00 – 21.30 uur op de eerste dinsdag van de maand ook gewoon door.



Thema 17 oktober: ‘Vooruitgang in de meditatie?’

Vooruitgang in de meditatie?

Normaal gesproken wijden we ons aan de beoefening van meditatie om een verandering in onze houding te bewerkstelligen. Heel natuurlijk dus dat we na een tijd willen zien of voelen dat we op de een of andere manier vooruitgang hebben geboekt. Het is echter ook een vorm van verlangen dat een bron van lijden kan zijn, wanneer we ons steeds willen afmeten, nooit zeker of we het doel zullen bereiken. Ontmoediging zou dan kunnen volgen. Deze drie (vertaalde) artikelen vanuit drie verschillende tradities uit “Lion’s Roar” van vorig jaar kunnen ons inspireren om ons te herinneren dat het pad zelf het werkelijke doel is.

Aangeraden om vóór dinsdag te lezen:

Gewoon doen – Ajahn Jayasaro
Er is geen « Ik » die zit – Meester Chen-Yen
Tekenen van spirituele vooruitgang – Pema Chödrön



Thema 26 september: ‘De meest sociale bezigheid’

Guus Went: “Mijn eerste leraar noemde Vipassana-meditatie de meest sociale bezigheid die we kunnen verrichten. Sayadaw U Pandita zei het iets anders: dat we door deze oefening ‘waarlijk mens worden’.

In de Satipatthana Sutta* spoort de Boeddha aan tot het ontwikkelen en vestigen van mindfulness van het lichaam, van gevoel, van het denken en van natuurlijke verschijnselen of mentale objecten (de 5 hindernissen, de 5 aggregaten van de individuele persoonlijkheid, de 6 zintuigen, de 7 factoren van Verlichting en de 4 Nobele Waarheden). Maar hij zegt daarbij: in onszelf én bij anderen én bij beiden.

In onszelf? Bij anderen? Bij beiden? In de Sedaka Sutta** vergelijkt de Boeddha communicatie of sociale contacten met acrobatiek en legt hij uit hoe je dat doet.***

Wat zijn onze ervaringen hiermee?”

* Majjhima Nikaya, sutta 10
** Samyutta Nikaya, 47, 19 (Mahavagga, Satipatthanasamyutta)
*** De sutta over de twee acrobaten (Sedaka Sutta) wordt uitgebreid besproken in ‘Bescherming door middel vanjuiste achtzaamheid’. In: Nyanaponika Thera, In het licht van de Dhamma. Verzamelde boeddhistische teksten. p.386-394. Asoka, Nieuwerkerk aan de IJssel, 2000.


  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Hyves
  • email